JHL heikentänyt käyttökeskushenkilöstön ja varikon asentajien työehtoja.

2.3.2015

JHL on sopinut 17.12.2014 Keskeytymättömän kolmivuorontyön työehtojen heikentämisestä. Sopimus astui voimaan 1.1.2014 ja VR Trckin  lumivuorojen osalta JHL heikensi työehtoja takautuvasti jo 1.12.2014 lukien. Heikennykset kohdistuvat mm. arkipyhäkorvauksiin ja loma-ajan laskennallisen ajan pienentäminen työvuoroluetteloa tehtäessä. JHL sopi myös, että se luopuu takautuvista vaatimuksista aiempien vuosien osalta mm. käyttökeskushenkilöstön osalta.

JHL:n ammattiosasto 25 järjesti maanantaina ulosmarssin varikoilla oman liittonsa tekemien heikennysten takia.

Olennaista työehtojen heikentämisen  osalta on se, ettei neuvotteluissa ollut ainuttakaan käyttökeskushenkilöstöä edustavaa luottamusmiestä tai varikon edustajaa. Paikkalla olleet Hannu Mattila, Reijo Tamminen, Jussi Päiviö ovat toimitsijoita ja Jarmo Nyberg VR Trackin JHL:N nimeämä  kunnossapidon liiketoimintaluottamusmies. Viimeisten tietojen mukaan kunnossapitotoiminta kuuluu VR Trackin rakentamisliiketoimintaan.