Kiskoliikenteen sähkö-, tietoliikenne- ja turvalaiteammattilaiset ry, Os. 177: TUKILAKKO DESTIA RAIL OY:SSÄ JA ELTEL NETWORKS OY:SSÄ
14.7.2014
Sähköliiton ammattiosasto numero 177 käynnistää ensimmäisen tukilakon koska VR:ää ei ole saatu neuvottelupöytään ja koska VR on ryhtynyt pidättämään ensimmäisen lakon ajalta palkkoja sellaisilta Sähköliiton jäseniltä, jotka eivät ole osallistuneet lakkoon. Aiemmin ammattiosasto on aloittanut VR Track Oy:öön kohdistuvan ylityökiellon sekä ilmoittanut käynnistävänsä lakot 1, 2 ja 3 koskien rautateiden sähkölaitteiden kunnossapitoa ja rakentamista. Osaston hallitus käsitteli kokouksessaan 13.7.2014 neuvottelutilannetta. Työnantajaa ei ole saatu neuvottelupöytään eikä valtakunnansovittelija ole katsonut olevan syytä kutsua osapuolia neuvottelemaan. VR on myös ryhtynyt pidättämään palkkoja sellaisilta Sähköliiton jäseniltä, jotka eivät ole osallistuneet lakkoon. Toiminta on täysin voimassaolevien sopimusten vastainen.
Muun muassa edellä mainittujen syiden vuoksi sekä saadakseen VR Track Oy:n työnantajan neuvottelupöytään on hallitus päättänyt kokouksessaan. ̈ Kiskoliikenteen sähkö-, tietoliikenne- ja turvalaiteammattilaiset ry, Sähköalojen ammattiliitto ry:n ammattiosasto n:o 177 käynnistää Destia Rail Oy:ssä ja Eltel Networks Oy:ssä tukilakon. Lakko alkaa 29.7.2014 klo 07:00 ja päättyy 30.7.2014 klo 07:00. Lakkoon osallistuva kaikki kyseisissä yhtiöissä työskentelevät Kiskoliikenteen sähkö-, tietoliikenne- ja turvalaiteammattilaiset, osasto 177 ry jäsenet.
Tukilakoilla halutaan tukea VR Track Oy:ssä työskenteleviä Sähköliiton osasto 177 jäseniä pääsemään sopimukseen työriidassa ja edesauttaa osaston esille tuomien vaateiden toteutumista.
Eltel Networks Oy kunnossapidossa on yli puolet Suomen sähkörataverkosta mukaan lukien pääkaupunkiseutu. Destia Rail Oy kunnossapitää n. 40% rautateiden ohjaus ja turvalaitteista mm. Porista ja Raumalta Tampereen ja Jyväskylän kautta Pieksämäelle menevään yhteyden.
Niin Destia Rail Oy:ssä kuin Eltel Networks Oy:ssä sähköpuolen asentajat ovat Sähköliiton jäseniä.
Osasto pahoittelee Destia Rail Oy:lle ja Eltel Neworks Oy:lle tukilakosta mahdollisesti tulevaa haittaa. Kummatkin yhtiö ovat hoitaneet henkilöstöpolitiikkansa mallikelpoisesti.
Miksi Sähköliiton osasto 177 lakkoilee
Toimittajat kertovat lakon taustalla olevan ”järjestöpoliittisen kiistan, josta on väännetty jo parin vuoden ajan.” Esille on tuotu myös VR:n johtajien n. 7M€ kannustin palkkiot ja samanaikaiset pakkolomat.
Syynä tähän kaikkeen on myös se, että Osasto 177 jäsenet haluavat päästä eroon JHL:stä ja vaatii, että Sähköliitto neuvottelee ja sopii jatkossa VR Track Oy:ssä työskentelevien osastomme jäsenten työehtosopimuksen. Siellä työskentelevät osaston jäsenet haluavat myös valita omat luottamusmiehet, niin kunnossapitoon kuin rakentamiseenkin. Kyse ei siis ole rahasta. Tavoitteena on myös ammattiyhdistysjäsenmaksujen perimiseen liittyvän eriarvoisuuden poistaminen VR:llä. VR:hän perii kaikilta muilta ammattiliittojen jäseniltä jäsenmaksun, paitsi Sähköliiton jäseniltä.
VR Track Oy:ssä työskentelevät osastomme jäsenet eivät ole työrauhan piirissä, koska heillä ei ole voimassa olevaa työehtosopimusta, jossa sopijaosapuolena olisi Sähköliitto. Työtaistelutoimenpiteemme ovat siis laillisia.
Osaston jäsenmäärä VR Trackin rakentamis- ja kunnossapitohenkilöstöstä on n. 180, kun vastaavasti kunnossapidossa JHL jäseniä on n. 20. Osaston koko jäsenmäärä on n. 290 ja sen jäsenet työskentelevät kaikissa rautatiealan sähkötöitä tekevissä yrityksissä.
JHL:n ja VR Track Oy:n yhteistyö heikentänyt työehtoja
JHL on useita vuosia yhdessä VR Trackin kanssa heikentänyt Sähköliiton ja JHL jäsenten työehtoja. Heikennykset alkoivat syksyllä 2011, kun ensimmäinen heikennyssopimus tehtiin (kilpailukykysopimus). Viimeinen tehtiin alkuvuodesta 2014 ns. katkaisusopimus. Tänä aikana työntekijöiltä on viety mm. päivärahat, matkatunnit, pekkas-päivät ja pekkaslisät lisäksi majoitusoloja on heikennetty ja viikkoylitöiden korvauksia on pudotettu 35%:iin. Heikennykset ovat pudottaneet vuosiansioita useilla tuhansilla euroilla.
JHL on hyväksynyt myös sen, että heikennykset kohdistuvat vain ns. suorittavaan portaaseen ja siellä Sähköliiton, YTK:n sekä JHL:n jäseniin. Muiden ammattiliittojen jäsenten osalta ei ole tehty sopimuksia, jotka aiheuttaisivat ansioiden pienenemistä.
Sähköliiton neuvottelemalla työehtosopimuksella ja omilla luottamusmiehillä estetään JHL:n ja VR Trackin työehtojen yksipuoliset heikennykset jatkossa.
Lisätietoja: Kiskoliikenteen sähkö-, tietoliikenne- ja turvalaiteammattilaiset - Osasto 177 ry:n puheenjohtaja Petri V. A. Tamminen, puh. 050 599 1936 |