Destia Rail Oy markkinajohtaja ratojen kunnossapidossa.

22.6.2016

Toukokuussa allekirjoitetun sopimuksen Savon radan kunnossapidosta vahvisti Destia Railin valta-asemaa. Yhtiön hoidettavana on nyt noin yli puolet maamme ratojen kunnossapidosta.

Destia Rail Oy ja Liikennevirasto allekirjoittivat 25.5.2016 sopimuksen, jossa Itä-Suomen rataverkon kunnossapitoalue 6:n hoito on myönnetty Destialle.

 

VR Track Oy, joka aiemmin jättäytyi alueen kilpailusta on tehnyt asiasta oikaisuvaatimuksen ja ilmeisesti valituksen markkinaoikeuteen. Liikennevirasto on kuitenkin selvästi hylännyt tehdyn oikaisupyynnön ja hakenut ilmeisesti markkinaoikeudelta lupaa aloittaa sopimus valitusprosessista huolimatta koska osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen kunnossapitoalueen 6 uudesta sopimuskaudesta.

 

Destia vastaa kunnossapitoalue 6:n eli ns. Savon radan urakassa ratojen päällysrakenteen, vaihteiden, radan varusteiden ja laitteiden, siltojen, alus- ja pohjarakenteen sekä rautatiealueiden, liikennepaikkojen ja ulkoalueiden sekä raideliikenteen ohjaus- ja turvalaitejärjestelmien kunnossapidosta.

Allekirjoitettu sopimus vahvistaa yhtiön markkina-asemaa. Destian hoidettavana on nyt yli puolet Suomen ratojen kunnossapidon urakoista.

Savon radan kunnossapitoalueen rataverkon pituus on noin 660 raidekilometriä. Rataverkon tärkeimmät osuudet ovat Kotka–Pieksämäki ja Kouvola–Lahti. Destia aloittaa urakan 1. marraskuuta 2016, ja urakka päättyy lokakuussa 2021.

Destia vastaa myös rataverkon kunnossapitoalueista 4 (Rauma-Pieksämäki), 5 (Haapamäen tähti), 8 (Ylä-Savo), 10 (Keski-Suomi), 11 (Kainuu) ja 12 (Lappi). Destia kunnossapitää jatkossa markkinajohtajana yli puolta Suomen radan kunnossapitoalueista.