Eltel ostanut Celer Oy:n

7.4.2016

Eltel laajentaa rataverkkojen turvalaitetekniikkaosaamistaan ja ostanut suomalaisen Celer Oy:n. Rautateiden turvalaitetekniikkapalveluita tarjoava Celer on hyvin tunnettu ja asemansa vakiinnuttanut yritys Suomen rataverkkomarkkinoilla. Celerin henkilöstä siirtyy vanhoina työntekijöinä Eltelin rata- ja tieverkot -liiketoimintaan. Rata- ja tieverkkojen organisaatio kasvaa yrityskaupan myötä uudella alueyksiköllä ”Turvalaiteprojektit”.

Eltel tuli Suomen rataverkon rakentamisen ja kunnossapidon markkinoille jo 1960-luvulla. Siitä lähtien Eltel on toiminut menestyksekkäästi kasvavalla markkinalla. Kohdatakseen asiakkaan kasvavat vaatimukset Eltel on päättänyt lisätä osaamista ja resursseja rataverkon turvalaitetekniikka- ja liikenneturvallisuusalalla myös Suomessa. Celerin yrityskauppa on hyvä lisä Eltelin tarjontaan ja tarjoaa synergiaetuja olemassa olevan Eltelin rata- ja tieverkot-liiketoiminnan kanssa. Yrityskauppa laajentaa Eltelin pohjoismaista jalanjälkeä rataverkkojen turvalaitemarkkinalla lokakuussa 2015 Norjassa tehdyn Vete Signaltjenester AS yrityskaupan jälkeen.

Celer on yksi avaintoimijoista Suomen rataverkkomarkkinoiden turvalaitetekniikan alalla ja sen liikevaihto on noin 6 miljoonaa euroa kattaen koko Suomen markkinan. Celerillä on 29 rataverkon turvalaitetekniikkaan ja rautateiden liikenneturvallisuuteen erikoistunutta työntekijää. Tuotetarjonta koostuu uusista asennuksista, kunnossapitopalveluista, projektinhallintapalveluista sekä suunnittelupalveluista. Celerin asiakkaisiin kuuluvat Suomen ratainfrastruktuurin omistaja Liikennevirasto, Helsingin kaupungin liikennelaitos ( HKL ), turvalaitejärjestelmien tarjoajat sekä rakennusyritykset. Liikennevirasto on julkaissut tuleville vuosille suuria investointitarpeita ja suunnitelmia Suomessa sisältäen merkittävät investointitarpeet myös rataverkon turvalaitteisiin liittyen.

Uusi yksikkö toimii Mikkelistä käsin

Uuden Turvalaiteprojektit -alueyksikön päätoimipiste sijaitsee Mikkelissä, mutta urakoita tehdään ympäri Suomen. Aluepäälliköksi Turvalaiteprojektit -yksikköä vetämään on nimetty Celerin ent. toimitusjohtaja Tero Palosaari. Projektitiimin tiimipäälliköksi on nimetty Hannu Mahlberg ja suunnittelutiimin suunnittelupäälliköksi Jani Väisänen.

Fredrik Häggström,  johtaja – Eltelin rataverkko- ja tieliiketoiminta kommentoi:

”Celerin yritysosto on Eltelille hieno askel eteenpäin ja se on hyvin linjassa meidän strategisten suunnitelmien kanssa laajentua Suomen markkinalla. Asiakkaillamme on laajoja investointisuunnitelmia ja kasvavia tarpeita tällä sektorilla. Tämän yritysoston kautta Eltel laajentaa Suomen liiketoimintaansa ja edelleen kehittää rajojen yli tehtävää yhteistyötä eri maiden yksiköiden välillä, jotta pystymme täyttämään asiakkaidemme vaatimukset.”

Päivi Hakala, Eltel Suomen rata- ja tieverkot-liiketoiminnan johtaja kommentoi:

”Yritysoston myötä saamme 29 uutta osaajaa vahvistamaan ammattitaitoista joukkoamme. Uudella organisaatiokokonaisuudella pystymme vastaamaan ja varmistamaan riittävät resurssit ja osaaminen asiakkaidemme kasvaviin investointitarpeisiin rataverkoilla sekä tahtotilaan sitoa useita ratajärjestelmiä samaan urakkaan ja kunnossapitosopimukseen. Toivotamme kaikki Celeriltä siirtyvät työntekijät lämpimästi tervetulleiksi Eltelille.”

Tero Palosaari, Celer Oy:n toimitusjohtaja kommentoi:

”Celer on kasvanut sen kokoiseksi, että uskomme liiketoiminnan kehittyvän parhaiten ison yrityksen osana. Tarkan harkinnan jälkeen tulimme siihen tulokseen, että Eltel täyttää nämä odotukset ja olemme hyvin iloisia voidessamme tänään kertoa tämän uutisen. Tulen itse jatkamaan turvalaitetekniikan aluepäällikkönä Eltelin rata- ja tieverkot-liiketoiminnassa Suomessa.